Kako odabrati domenu za web stranicu?

.ORG vs .COM vs .NET: Što znače pojedini nastavci domene i što je bolje za vašu web stranicu i poslovanje?


Adresa web stranice sastoji se od dvije komponente. Prvi je naziv domene, jedinstveni element koji povezuje vašu internetsku adresu s imenom i ciljevima vašeg brenda. Druga je ekstenzija naziva domene, koja odražava vrstu web stranice i njezinu svrhu. Iako mnogi vjeruju da se razumijevanje naziva domene svodi na ono što se nalazi između dviju točaka URL-a, nekoliko slova iza druge točke igra puno veću ulogu u određivanju vjerodostojnosti vaše web-lokacije i kako je ona usklađena s vašim brendom.

Također poznate kao domene najviše razine (TLD), proširenja domene koriste se za kategorizaciju web-mjesta prema vrsti, lokaciji ili poslovnom modelu. Od tisuća proširenja domene dostupnih na webu, najčešće su one .org, .com i .net. Kako biste odabrali koja je prava za vas, prvo ćete morati naučiti za što se one koriste i razumjeti njihove prednosti, mane i razlike.

Što znači .com domena?

Domena najviše razine .com je daleko najpopularnija ekstenzija, a time i ona s najvećom vrijednošću za profesionalne web stranice. Iako je izvorno zamišljena za smještaj komercijalnih web stranica, danas se njihova upotreba proširila na bilo koju vrstu web-mjesta, unatoč dugom popisu alternativa osmišljenih za druge svrhe.

Otkad se izraz "dot-com" koristio za opisivanje uspona i kasnijeg pada online start-upova u '90-ima, ova proširenja domene postala su sinonim za internet. Do danas, 48% globalnih web stranica koristi .com TLD i potrošači ja doživljavaju kao de facto zadanu domenu za web adrese. To znači da vaša publika ne samo da će puno lakše zapamtiti .com, već i da bi zapravo mogli upisati krivi URL ako koristite drugo proširenje.

Sama reputacija .com TLD-a znači da je njezina dostupnost prilično ograničena i može značajno zakomplicirati proces odabira naziva domene. Imajući to na umu, važno je provjeriti izvedivost vaše domene u prvim ranim fazama pokretanja poslovanja i, u idealnom slučaju, uzeti to u obzir kada smišljate naziv svoje tvrtke i web stranice.

Uzimajući to u obzir, nekorištenjem .com nije kraj svijeta i u nekim slučajevima možda biste čak željeli odabrati drugu ekstenziju domene. To se posebno odnosi na lokalne web stranice koje ne uključuju nužno engleski jezik kao osnovni i jedini jezik na web stranici.

Što znači .org domena?

Domena najviše razine .org označava "organizaciju" i prvenstveno se koristi za neprofitne web stranice kao što su dobrotvorne organizacije, nevladine organizacije, projekti otvorenog koda i obrazovne platforme. Ovo proširenje bilo je jedna od izvornih domena uspostavljenih 1985. godine, te se stoga smatra snažnijom i vjerodostojnijom od novijih alternativa.

Ovo proširenje domene izvorno je stvoreno za organizacije koje nisu odgovarale namjeri bilo koje druge domene dostupne u to vrijeme: ne komercijalne, ne umrežene, ne sveučilišne, ne vladine i ne vojne. S vremenom je .org postala domena isključivo za neprofitne organizacije, no to je ograničenje uklonjeno u kolovozu 2019. nakon što je registar naziva domene prodan investicijskoj tvrtki.

No, dok je profitnim tvrtkama sada zakonski dopušteno kupovati i koristiti .org domene, javno je mnijenje još uvijek uvelike ostalo na starome. Bilo koja tvrtka koja koristi .org domenu inherentno je percipirana kao neprofitna organizacija, a neuspjeh da se jasno otkrije profitna priroda vaše tvrtke može rezultirati ozbiljnim negativnim reakcijama. Stoga .org domene koristite s dozom opreza ukoliko želite ostvarivati zaradu putem web stranice.

Razlike između .org i .com domene

Dok uspoređujete .org i .com, primijetit ćete da se čini da je razlika između njih dvoje prilično jednostavna: jedan je za neprofitne svrhe, dok drugu koriste komercijalne organizacije. Ako želite stvoriti neprofitnu web stranicu, upotrijebite .org domenu. Ako vam je cilj izgraditi online poslovanje, umjesto toga idite na .com.

Ali, naravno, nikad ništa nije crno-bijelo. Kako dostupnost .com domena opada, tvrtke se odlučuju za alternativne TLD-ove kako bi mogle koristiti nazive svojih domena. Sa samo oko 10 milijuna registriranih .org domena, što čini manje od 5% ukupnog broja, .org je izrastao kao jedna od preferiranih alternativa domeni .com.

Tehnički, bilo koja vrsta tvrtke ili organizacije može koristiti .org domenu pod uvjetom da je podupire ispravnom marketinškom strategijom koja će izbjeći potencijalne nesporazume među onima koji još uvijek povezuju ovo proširenje domene s neprofitnim organizacijama. Međutim, ideja da .org domene pripadaju dobrotvornim organizacijama, nevladinim organizacijama i obrazovnim platformama toliko je ukorijenjena u kolektivni način razmišljanja da biste mogli zadržati ovaj TLD samo kao posljednji odabir.

Ako vam je potrebna snažna alternativa domeni .com za svoju tvrtku ili online portfelj, trebali biste umjesto toga pogledati .net domenu.

Što znači .net domena?

.net domena je druga najpopularnija domena. Često se predstavlja kao preporučena alternativa .com kada pokušate kupiti naziv domene koji je već u upotrebi. Procjenjuje se da oko 4% svih globalnih registriranih domena koristi ovo proširenje. Ekstenzija naziva domene .net je skraćenica za "mreža" i izvorno je bila namijenjena korištenju web-mjesta koje djeluju kao portal za manje stranice.

Trebali biste koristiti .net domene za tvrtke koje pružaju usluge poput interneta, hostinga web stranica, baza podataka ili alata za suradnju. Drugi razlog za korištenje .net je kada .com nije dostupan. U tom slučaju, morat ćete se pobrinuti da tvrtka s istim imenom domene s .com ekstenzijom nije u istoj djelatnosti, inače bi vaša publika mogla postati njihovi klijenti.

Bez obzira na razlog zbog kojeg koristite proširenje domene .net, morat ćete osigurati da ga potencijalni posjetitelji zapamte i da ne završe na pogrešnom mjestu. Učinkovit način da se to postigne je integracija TLD-a vaše web stranice u vaše brendiranje, jer će vaša publika na kraju prirodno povezati naziv vaše tvrtke s .net-om. Na primjer, marketinška konzultantska tvrtka pod nazivom Upstream može sebe nazivati ​​Upstream.net kako bi svoju publiku upoznala s ispravnom ekstenzijom domene.

Razlike između .net i .com domene

Najočitija razlika između .net i .com domene je njihova svrha, budući da su stvorene za "mrežne" i "komercijalne" stranice. Ako vam je cilj pružanje internetskih usluga ili mrežnih platformi, kao što je stvaranje foruma, trebali biste kupiti .net domenu. S druge strane, ako je vaš cilj zaraditi novac na internetu, bilo da se radi o osobnom blogu ili web stranici za e-trgovinu, htjet ćete kupiti naziv domene .com.

Međutim, s gotovo polovicom svih imena domena registriranih s ekstenzijom .com, .net je postao alternativa za nedostupne web adrese. S vremenom su se semantičke razlike značajno smanjile i izvorna namjena ovih TLD-ova više nije glavna razlika između njih. Kada je u pitanju usporedba .net vs .com,, najznačajnija razlika je učinak koji svaki od njih ima na web-mjesta za mobilne uređaje.

Izbor domene i utjecaj na SEO

Iako odabir domene .net ili .com ne utječe na SEO mogućnosti vaše web-lokacije, dizajn korisničkog sučelja mobilnih preglednika može negativno utjecati na web-lokacije s .net domenom. Većina tipkovnica pametnih telefona ima gumb posvećen proširenjima domene, ali kao što ste vjerojatno primijetili, zadana opcija je uvijek .com. Kao rezultat toga, traženje .net domena oduzima više vremena i manje je jednostavno za korištenje. S obzirom da mobilno pretraživanje i mobilni promet čini više od polovice cjelokupnog internetskog prometa, ovaj mali detalj može značajno utjecati na uspjeh vaše stranice.

Kako biste povećali svoju online prisutnost, preporučuje se kupnja proširenja .net i .com. Uz trošak naziva domene u rasponu od 8 do 20 USD godišnje, kupnja drugog TLD-a najvjerojatnije će rezultirati visokim povratom ulaganja jer će vam omogućiti da posjetiteljima osigurate da slučajno ne dođu na web-lokaciju konkurenta. Sve što trebate učiniti je preusmjeriti dodatno proširenje na naziv vaše glavne domene.

U konačnici, odluka koju domenu odabrati ne bi trebala biti pod velikim utjecajem onoga što se smatra najboljim za SEO. Googleov John Mueller iznova je potvrdio da izbor domene nema stvarnog utjecaja na SEO stranice. U siječnju 2022. Mueller je rekao: “Novije vršne domene (TLD) ekvivalentne su drugim generičkim domenama najviše razine poput .com kada je u pitanju SEO. Odaberite nešto što vam se sviđa, sada postoji mnogo opcija.”

Dakle, iako postoji mnogo različitih razloga zašto biste se mogli odlučiti za određenu vrstu domene, njezin utjecaj na vaš SEO ne bi trebao biti odlučujući faktor.

Odabir vaše domene

Tri slova na kraju vaše web adrese jednako su važna kao i sve što dolazi ispred njih. Ne samo da će utjecati na vaše šanse da budete pronađeni na mreži, već će također imati značajan utjecaj na percepciju vaše publike o vašem brendu.

Imajući to na umu, proces odabira između proširenja domene .com, .org ili .net trebao bi se dogoditi čim počnete graditi svoj brend. To će vam omogućiti da od početka sastavite kohezivnu online prisutnost.

Sada kada znate što svaka od ovih glavnih domena najviše razine znači i za što se obično koriste, moći ćete odvagnuti prednosti i nedostatke svake opcije i donijeti pametnu odluku koja vam omogućuje da maksimalno iskoristite svoju online adresu.

Budućnost domena

.org, .com i .net i dalje su među najpopularnijim vrstama domena najviše razine koje se danas koriste. Top 5 proširenja domene na kraju 2021. su:

01. .com
02. .ru
03. .org
04. .net
05. .ir

To se vjerojatno neće uskoro promijeniti, no kako konkurencija za nazive domena raste, neke tvrtke žele koristiti manje popularna proširenja domene. Vršne domene za zemlje postaju sve popularnija i 2021. godine ekstenzije .ru, .ir, .uk, .au, .in, .ua, .de svrstane su među deset najboljih globalnih domene. Dakle, iako su .org, .com i .net trenutno najpopularnije svjetske domene najviše razine, postoji mogućnost da se to promijeni. U Hrvatskoj je naravno najpopularnija .hr domena, i ogromna većina tvrtki se odlučuje na ovu domenu jer ju mogu dobiti besplatno. Vrlo malen interes za ovu "našu" domenu su pokazale strane tvrtke prvenstveno jer na engleskom jeziku HR znači skraćenicu za Human resources. A to se pokazalo kao profitabilna djelatnost u većim kolektivima.

Kako se konkurencija za nazive domena povećava, došlo je i do porasta novih. 2021. najpopularnije novo proširenje domene najviše razine bilo je .xyz. Registrirano je više od 2 milijuna domena u 2021. Njihov rast usko prati povećanje upotrebe ekstenzije .site, kao i .top. Očekuje se da će raznolikost domena rasti u skladu sa sve većim brojem web stranica koje se svakodnevno stvaraju.

Tvrtka NetBIT vam može pomoći pri odabiru najbolje domene, podesiti ju na servere i naravno napraviti vam kvalitetnu web stranicu.
Blog post

Kompanije koje se bave poslovanjem između poduzeća i softvera kao usluge, globalne divove e-trgovine i regionalni maloprodajni lanci imaju jednu zajedničku stvar: ulažu u optimizaciju tražilica.

Blog post

U ovom okruženju digitalnog marketinga koji se brzo razvija, otkrio sam da je ključ uspjeha ostati informiran o promjenama koje slijede. Budući da optimizacija za tražilice (SEO) još uvijek drži titulu u podizanju online vidljivosti i pokretanju organskog prometa, uspon umjetne inteligencije (AI) postao je prekretnica u industriji.

Blog post

Tehnički SEO je dobro izvedena strategija koja uzima u obzir različite signale rangiranja na stranici i izvan nje kako bi se vaša web stranica rangirala više u SERP-ovima. Svaka SEO taktika igra veliku ulogu u poboljšanju ranga vaše stranice osiguravajući da alati za indeksiranje weba mogu lako indeksirati i rangirati vašu web stranicu.

Blog post

U 2022. tržište e-trgovine vrijedilo je više od 5 trilijuna dolara, a internetska prodaja brzo se povećala.